Cum trebuie sa se mentina in forma sportivii de performanta

Detalii
Comentarii
Galerie foto

Este cunoscut faptul ca pentru a face performanta, sportivii depun un efort considerabil, fac numeroase ore de antrenament si trebuie sa duca o viata echilibrata. Pentru a mentine stacheta ridicata, sportivii sunt ajutati de antrenori si de medicii de specialitate.

Articulatiile, afectate de efort

„In primul rand, efortul pe care il suporta un sportiv de performanta este daunator organismului. Efectele in timp sunt nocive asupra articulatiilor, unde se produc degenerari ale cartilagiilor altor structuri de la aceste niveluri. In toate activitatile pe care noi le coordonam impreuna cu antrenorii si sportivii trebuie sa avem in vedere aceste efecte negative si trebuie sa cautam sa le atenuam”, explica Gheorghe Popa, medic specialist medicina sportiva Brasov. 

Terapii dupa antrenament

Modalitatile prin care sunt atenuate aceste efecte negative sunt multiple. „Prima modalitate este refacerea dupa efort, care inseamna a aduce organismul la capacitatea de dinainte de a face efort, pe cale medicamentoasa, prin masaj, terapii hidrice si terapia prin alimentatie, dupa efort fiind necesar ca sportivul sa consume fructe, branzeturi, care contin cantitati mari de antioxidanti si flavonoide”, spune medicul. Antrenamentele unui sportiv pot fi zilnice, de mai multe ori pe zi, dar trebuie avut grija sa nu se treaca la supraantrenament. „Acest sindrom este bine definit si adesori nici sportivii si nici antrenorii nu il realizeaza, de aceea, buna conlucrare intre jucator, antrenor si medic poate preveni aparitia acestui sindrom”, este de parere Gheorghe Popa.

Liderul motiveaza coechipierii

O alta modalitate vizeaza latura psihica. „Ca un sportiv sa ajunga la capacitati de efort crescut, trebuie sa aplice metode de psihoterapie. Au loc discutii individuale cu sportivii, in care se incearca mobilizarea in vederea atingerii obiectivului propus. De obicei, prima data se discuta cu liderii, capitanii de echipa, urmand apoi si ceilalti sportivi. Se sta de vorba mai intai cu capitanii de echipa, fiindca ei transmit starea lor psihica celorlalti, ii mobilizeaza pe jucatori si le transmit dorinta de a castiga. Discutia de la lider la medic se poarta la niveluri diferite, pe cand cea de la lider la coechpier are loc la acelasi nivel”, adauga Gheorghe Popa.

Odihna este esentiala

Nu trebuie uitata nici conduita de viata. Un sportiv trebuie sa se comporte echilibrat, sa nu piarda noptile si sa evite mediile poluante. Potrivit medicului, „trebuie sa se odihneasca si sa se culce in jurul orei 22.00. Somnul intre orele 22.00-01.00 este foarte important in refacerea organismului. Apoi, trebuie sa evite fumatul si consumul de alcool sau subtante toxice”.

Meniuri, in functie de efort

Alimentatia joaca un rol important. Din meniu nu trebuie sa lipseasca alimentele naturale (legume crude, branzeturi, carne-biftec, fructe), nesupuse tratamentelor termice sau de alta natura. „Meniurile sportivilor trebuie calculate in functie de efortul depus, de numarul caloriilor fiecarui aliment si de numarul antrenamentelor pe zi. In medie, un sportiv trebuie sa consume intre 2.500 si 3.000 de calorii la 24 de ore. Trebuie sa evite bauturile alcoolice, cele acidulate, bauturile imbuteliate in recipiente de plastic, pentru ca plasticul se dizolva in lichide. Aceste recomandari sunt valabile pentru toti sportivii, la modul general, existand particularitati in functie de tipul de sport practicat (particularitati in ceea ce priveste numarul de calorii consumat), sustine medicul Gheorghe Popa.