Exercitii fizice pentru creier, memorie si rationament

Detalii
Comentarii
Galerie foto

In toate colturile lumii, cercetatorii lucreaza asiduu pentru a descoperi cat mai multe informatii necesare oamenilor, pentru o cat mai optima calitate a vietii acestora. De plida, recent, in Scotia, la Universitatea din Edinburgh, un grup de profesori si oameni de stiinta au descoperit ca exercitiile fizice practicate in mod regulat par sa protejeze mai bine creierul in procesul de micsorare. Proces natural, asociat imbatranirii, care are ca efect aparitia unor probleme de memorie si de rationament. In ciuda aparentelor, nu activitatile stimulatoare din punct de vedere mental si social mentin creierul intr-o cat mai optima forma. Din contra, ele n-au niciun efect contra procesului de imbatranire si, automat, micsorare a creierului. Pentru a reliefa cat mai bine situatia, cercetatorii din Scotia au construit si o ipoteza: daca se vrea maximizarea capacitatilor de a juca sah, spre exemplu, ideal ar fi ca partenerul sa se gaseasca la o distanta apreciabila, in alt cartier sau alta zona a orasului; distanta care, pana la meciul de sah, sa fie parcursa pe jos, in ritm de mers alert, in alergare si, de ce nu, in mers pe bicicleta.

Miscarea si exercitiile fizice protejeaza creierul

La studiul realizat la Universitatea din Edinburgh, bazat pe imagistica cerebrala, au luat parte 600 de voluntari din Scotia, cu varste de 70-73 de ani. Intins pe o perioada de 3 ani de zile, studiul a identificat corelatii puternice si directe intre cresterea intensitatii activitatii fizice si scaderea procentului de micsorare a creierului. „Persoanele de peste 70 de ani, care fac mai multe exercitii fizice, inclusiv mersul pe jos de mai multe ori pe saptamana, au creierul mai protejat de micsorare si prezinta mai putine semne ale imbatranirii cerebrale decat persoanele care nu fac miscare”, a afirmat coordonatorul studiului, Alan J. Gow. „De cealalta parte, studiul n-a identificat niciun fel de beneficiu privind stoparea micsorarii creierului din activitatile care stimuleaza gandirea”, a adaugat.

Activitatile fizice previn bolile cronice

Totusi, Alan J. Gow a recunoscut ca n-a reusit sa identifice cauzele biologice pentru care exercitiile fizice ajuta atat de mult creierul sa se mentina la varste inaintate. „Pentru a raspunde tuturor intrebarilor care se ridica dupa acest studiu, avem nevoie de alte studii, la scara si mai mare. Studii care sa examineze, amanuntit, din toate punctele de vedere, efectele activitatii fizice, pentru a determina care factori sunt direct raspunzatori de fiecare efect produs”, a punctat acelasi cercetator.
De asemenea, atat activitatile fizice cat si cele mentale au numeroase alte beneficii - primele previn imbolnavirile cronice, iar cele din urma elimina starile de depresie si de oboseala.  Astfel incat medicii ne indeamna ca, indiferent de varsta, pe cat posibil, programul nostru zilnic sa abunde in ambele tipuri de activitati. (foto: get health informations)